ja_mageia_template_v1.2_1.5.x

Wkrótce

Wykład

Ormianie w Polsce
ponad 600 lat historii


28 czerwca o godz. 16.00

Akademia Rycerska, ul. Chojnowska 2


  • Narrow screen resolution
  • Wide screen resolution
  • Decrease font size
  • Default font size
  • Increase font size
Home Eksponat miesiąca Obraz Trójca Stworzona i Czternastu Świętych Wspomożycieli
Obraz Trójca Stworzona i Czternastu Świętych Wspomożycieli PDF Drukuj
Archiwum - Eksponat miesiąca
czwartek, 08 listopada 2012 13:55

Obraz   Trójca Stworzona i Czternastu Świętych Wspomożycieli
Autor Jeremias Joseph  Knechtel (1679-1750)
Wymiary : 126  x  91 cm
Materiał : płótno, farby olejne
Czas powstania : 1 ćw. XVIII w.
Obraz użyczony przez Legnicką Kurię Biskupią, pochodzi z plebani przy kościele parafialnym p.w. św. Marcina w Jaworze

Trójca Stworzona i Czternastu Świętych Wspomożycieli

fot. Dariusz Berdys

W Muzeum Miedzi, w salach Akademii Rycerskiej, prezentowana jest obecnie wystawa Jeremias Joseph  Knechtel (1679-1750). Legnicki malarz doby baroku, na której eksponowane są prace tego znakomitego twórcy.
Jeremias Joseph  Knechtel urodził się w 1679 roku w Czechach, w wiosce Šelty koło Českiej Kamenicy, na terenie dóbr rodu von Kinsky. Edukację malarską, razem z dwa lata starszym bratem Matthiasem, rozpoczął prawdopodobnie w warsztacie ojca, Georga Antona Knechtla. Możliwe, iż Jeremias kształcił się wraz z bratem również w Pradze.

Na przełomie XVII i XVIII wieku obaj bracia przenieśli się na Śląsk, do Żagania. 24 XI 1704 roku Jeremias Joseph ożenił się z Marią Eleonorą, córką Johanna Jacoba de Blancka, burmistrza Żagania, i młodzi małżonkowie osiedlili się w Legnicy. Żona  artysty urodziła mu trzech synów i pięć córek.  W 1721 roku J. J.  Knechtel był już pełnoprawnym mieszczaninem i stał na czele legnickiego cechu malarzy walczącego o większe prawa. Od 1734 roku zasiadł w legnickiej Radzie Dwunastu Mężów (Zwölfter), co oznacza, że należał do szanowanych i wpływowych obywateli.

Obraz Trójca Stworzona i Czternastu Świętych Wspomożycieli  ukazuje jeden z popularnych na Śląsku tematów, rozpowszechniony dzięki kultowi Świętych Pomocników rozwijającemu się w 2 poł. XVII wieku.
Grupa Świętych Orędowników zwieńczona jest przedstawieniem Marii z Dieciątkiem i Św. Józefem (Trójca Stworzona). Poniżej, w centrum, postaci św. Krzysztofa, patrona podróżujących i obrońcy od nagłej śmierci. U jego stóp  artysta umieścił jelenia i łanię, zwierzęce atrybuty dwóch świętych: Eustachego, patrona ludzi w potrzebie i Idziego, opiekuna osób kalekich i bezpłodnych. Po lewej stronie obrazu  ukazani zostali: św. Cyriak (z diabłem), obrońca przez złymi duchami, św. Błażej (ze świecą), chroniący przed bólem gardła, oraz św. Erazm (z korbą, na którą miały być nawijane jego jelita) jako pomocnik w bólach brzucha. Powyżej Knechtel przedstawił św. Jerzego (ze smokiem), opiekuna zwierząt domowych, św. Pantaleona ( z dłońmi przybitymi do głowy), chroniącego przed ciężkimi chorobami i św. Katarzynę (z kołem), patronkę niezamężnych dziewcząt. Po prawej stronie, za św. Idzim stoją: św. Achacy z krzyżem w ręku (patron chorych na trąd) oraz św. Wit (patron chorych na epilepsję) z księgą i kogutem. Święty trzymający swą głowę w dłoniach to Dionizy, zapewniający ochronę przed bólem tej części ciała. Dwie kobiece postacie po prawej, w górnym rogu, to św. Małgorzata (ze smokiem na łańcuchu), pomocniczka w bólach porodowych i św. Barbara (z kielichem i hostią), patronka niebezpiecznych zawodów i dobrej śmierci.

W Podlesiu /k. Lubawki/ powstał, w latach 1685–1687, kościół należący do klasztoru Cystersów w Krzeszowie, z fundacji opata Bernharda Rosy, który pragnął, aby w tej okolicy rozprzestrzenił się powszechny w Europie kult Czternastu Świętych Wspomożycieli. Kościół w Podlesiu szybko stał się celem licznych pielgrzymek. Po jego przebudowie zespół płócien ukazujących Czternastu Świętych Wspomożycieli wykonał Jeremias Joseph Knechtel. Trzy z nich Św. Panteleon, Św. Barbara i Św. Katarzyna eksponowane są obecnie w Legnicy.

Łucja Wojtasik-Seredyszyn