Wystawa malarstwa jest ekspozycją będącą zwieńczeniem performensu przeprowadzonego w ramach Satyrykonu w 2009r. Akcja "Ślady - malowanie czołgiem", zrealizowana na legnickim lotnisku, stosowała w praktyce jedną z obsesyjnych metod pracy twórczej Michela Granger, malowanie gąsienicami jeżdżącego po płótnie czołgu.
Legnica była jedynym jak dotąd miejscem, w którym poza Francją Granger zdecydował się przeprowadzić swój eksperyment. Transformacja semantyczna, jakiej dokonuje Granger ma charakter nie tylko dekonstrukcyjny, który pod względem formalnym wpisuje to działanie w granice sztuki postmodernistycznej. Przede wszystkim, co zdaje się mieć większe znaczenie dla Granger`a, to czołg, którego używa, który wywołuje wspomnienia praskiego sierpnia czy wydarzeń na placu Tien An Men, nasuwając te same skojarzenia, jakie budzi w legniczanach poradzieckie lotnisko wojskowe, na którym Granger zamanifestował swój malarski apel wolności.
Michel Granger, to artysta stosujący rozmaite techniki wyrazu. Swoje metaforyczne, ale jednocześnie bardzo związane z człowiekiem i jego miejscem na ziemi prace umieszcza w szerokim spektrum artefaktów, począwszy od znaczków, poprzez ilustracje książkowe, plakaty (Festiwal Filmowy w Cannes), okładki płyt (wieloletnia współpraca z Jeanem Michelem Jarrem), malarstwo wielkoformatowe, po rzeźby i gigantyczne formy przestrzenne.
Na legnickiej wystawie zaprezentowane zostało 18 wielkoformatowych płócien, o rozmiarach 162 x 114 cm oraz jedno płótno długości 10 m., w formie, w jakiej zdjęte zostało bezpośrednio po performensie z płyty lotniska.
Legnickie lotnisko /Satyrykon 2009r/. - performens Michela Granger`a "Ślady - malowanie czołgiem"
Wystawa czynna do 9 sierpnia 2012r.
http://muzeum-miedzi.art.pl/wystawy-2012-pozycja/518-michel-granger-oppression#sigProIdd9c029bc81
Fot. Ewa Berdys