ja_mageia_template_v1.2_1.5.x

Wkrótce

Otwarcie wystawy

KATEDRA ORMIAŃSKA
WE LWOWIE I JEJ TWÓRCY

8 czerwca czwartek godz.17.00

Akademia Rycerska
ul. Chojnowska 2

  • Narrow screen resolution
  • Wide screen resolution
  • Decrease font size
  • Default font size
  • Increase font size
Home Eksponat miesiąca Obraz Ukrzyżowanie
Obraz Ukrzyżowanie PDF Drukuj
Archiwum - Eksponat miesiąca
niedziela, 01 kwietnia 2012 00:00

Obraz   Ukrzyżowanie (ołtarzyk domowy lub podróżny)
Numer inwentarzowy :  ML/Sz 2007
Wymiary : 32  x  26 cm
Materiał : blacha miedziana, farby olejne, drewno, mosiądz złocony,
grawerowany
Czas powstania : 2 poł. XVII w.
Data pozyskania : 2011r.


Obraz   Ukrzyżowanie (ołtarzyk domowy lub podróżny)


Dawni twórcy pragnęli aby ich dzieła przetrwały „wiecznie”. Zaczęli poszukiwać takich materiałów, które pozwolą zabezpieczyć powstałe dzieła przed niesprzyjającymi warunkami klimatycznymi, szkodnikami, zmianami przechowywania, niedogodnościami transportu. Jednym z takich eksperymentów było wykorzystanie jako podłoża malarskiego blachy miedzianej.

Malarstwo na miedzi posiada tradycję starożytną. Jednak dopiero w XVI wieku ponownie zainteresowano się miedzią, nie tylko w kręgu sztuki, ale też w codziennym życiu.  Na potrzeby malarskie przygotowywano płyty z dobrej jakościowo miedzi. Wysoki poziom w produkcji tego typu podobrazia osiągnęły cechy przekuwaczy miedzi w Antwerpii. Artyści wykorzystujący miedź na podobrazie wierzyli, iż malatura przetrwa stulecia. Walory artystyczne malarstwa na miedzi sprawiły, że zyskało ono ogromną popularność, zwłaszcza we Włoszech i Niderlandach

Pierwsze  próby malowania obrazów na miedzi pojawiły się we Włoszech pod koniec XVI wieku. Nowa technologia rozpowszechniła się po całej Europie i w ciągu XVII - XIX wieku powstało bardzo dużo dzieł malarskich  na miedzianym podobraziu. Dostęp do blachy miedzianej był łatwy, ale był to materiał cenny i dosyć drogi. Zdarzały się więc przypadki wtórnego wykorzystania zużytych blach / na przykład miedziorytniczych / jako podobrazia.

Ołtarzyk domowy lub podróżny, ze sceną Ukrzyżowania z muzealnych zbiorów, stylistycznie nawiązuje do antwerpskiego kręgu artystycznego. Niewątpliwie podczas procesu twórczego malarz korzystał z powszechnie dostępnych wzorników - rycin. Obraz przedstawia  scenę Ukrzyżowania, gdzie samotny krzyż, ze zwisającym bezwładnie ciałem Jezusa, obejmuje klęcząca Maria Magdalena. W tle dramatyczne, zachmurzone niebo z jaśniejszym błyskiem i rozrzucone na wzgórzach zabudowania Jerozolimy. Na drugiej stronie płyty zachowany fragment wcześniejszego miedziorytu.  

Wyjątkowość tego dzieła polega na tym, że nastąpiło  w nim połączenie sztuki z rzemiosłem. Obraz został umieszczony w ozdobnej drewnianej ramie, z nakładkami z tłoczonego, grawerowanego, złoconego mosiądzu i w tej postaci mógł towarzyszyć swemu właścicielowi w podróży, lub służyć do domowych praktyk religijnych.  
                                            

Łucja Wojtasik-Seredyszyn