Tajniki metaloplastyki. Biżuteria, dizajnerskie ozdoby do domu i na święta

Jest czerwona, zdrowa i plastyczna. Wykorzystuje się ją w elektronice, budownictwie, do produkcji przedmiotów użytkowych, ale i w sztuce. Z miedzianego drutu bez trudu można zrobić biżuterię, wieszadełka choinkowe i inne drobiazgi, które ozdobią dom. A że miedź to metal, który ostatnio jest modny zarówno w wyposażeniu wnętrz, jak i produkcji biżuterii, zapraszamy na warsztaty cięcia, gięcia, wyplatania tego metalu.
Zajęcia obejmują: spacer po wystawie „Miedź. Dzieje niezwykłego metalu”; zapoznanie się z tematem wykorzystywania miedzi przez człowieka, rozwijanie zdolności manualnych i kreatywności, warsztaty wykonywania ozdób z miedzianego drutu.

Czas – około 60 minut.
Wiek – od 6 lat
Cena – 10 zł od osoby
Limit osób – 25

Po co malarzowi miód? Laboratorium koloru

Czym zajmuje się artysta? Co różni go od rzemieślnika? Jak powstaje dzieło? Dlaczego sztuka jest potrzebna? Jak stworzyć swój własny kolor? Warsztaty pozwolą poznać nam prace legnickiego malarza Jarosława Jaśnikowskiego, ale także inne obrazy i rzeźby ze zbiorów muzeum. Pozwolą także odkryć w sobie artystę. Przekonamy się, jak świetnie można bawić się farbą i kolorem.
Zajęcia obejmują: spacer po wystawie „Machiny wyobraźni”, ćwiczenia z widzenia barw – koło barw, laboratorium koloru – robimy farbę akwarelową; zabawę malarską – odkrywamy w sobie artystę!

Czas: około 60 minut
Wiek – od 6 lat
Cena – 200 zł za całą grupę
Limit osób – 25


Akademia dla dam i rycerzy, czyli grafika przemawia

Akademia Rycerska – ozdoba Legnicy i jeden z najpiękniejszych przykładów  architektury baroku na Dolnym Śląsku. Dziś mieści się tu muzeum i Legnickie Centrum Kultury, dawnej w akademii kształciła się szlachecka młodzież. Podczas warsztatów zaprojektujemy własny szablon i wykonany odbitki naszych ulubionych miejsc, zabytków i eksponatów związanych z bogatą historią tego gmachu i Legnicy.
Zajęcia obejmują: spacer po wystawie „Akademia Rycerska w Legnicy. Dzieje gmachu i instytucji”; warsztaty graficzne – kalkografia; projektujemy szablon i wykonujemy odbitki związane tematycznie z wystawą.

Czas: około 60 minut
Wiek – od 6 lat
Cena – 200 zł za całą grupę
Limit osób – 25

Legnica w starym zwierciadle. Czy monotypia jest techniką przypadku?

Jak wyglądała dawna Legnica? Jakie były tutejsze ogrody, domy, pomniki? W jakich strojach paradowali dawni mieszkańcy? Jak wyglądali rycerze, którzy walczyli w wielkiej średniowiecznej bitwie z Mongołami, która się rozegrała w okolicy? Co było charakterystyczne dla tamtych czasów? Proponujemy warsztaty graficzne z monotypii. Pozwolą nam odtworzyć klimat dawnego miasta i jego dzieje, przywołają całą gamę historycznych skojarzeń.
W monotypii graficznej odbitkę uzyskuje się poprzez rysowanie na odwrocie przyłożonego do rozprowadzonej farby papieru. Wymaga to wielu prób, jeśli chcemy świadomie pokierować procesem technicznym. Ale możemy również pozwolić sobie na przypadkowe efekty, które mogą okazać się dużo bardziej interesujące. Mamy dużo do odkrycia!
Zajęcia obejmują: spacer po wystawie oraz warsztaty graficzne.

Czas: około 60 minut
Wiek – od 6 lat
Cena – 200 zł za całą grupę
Limit osób – 25


„Z broszą czy w cylindrze? Legniczanie na portrecie”

Na portrecie należało wyglądać dostojnie. Czyli jak? Podczas warsztatów poznamy zasady stosowane przez dawnych mistrzów fotografii, dowiemy się, jak do zdjęć ubierali się ówcześni legniczanie, jakie stroje nosili, jak wyglądały kiedyś ulice miasta. Następnie sami zamienimy się w portrecistów - poznamy działanie kamery obskura i metodą wydzieranki stworzymy portrety naszych krewnych, sąsiadów, znajomych.

Czas: około 60 minut
Wiek – od 6 do 10 lat
Cena – 200 zł za całą grupę
Limit osób – 25


Świat zatrzymany w czasie. Wielki portret legniczan

Cóż powszechniejszego niż fotografia? Dzięki niej na bieżąco możemy oglądać wszystko, co się dzieje na świecie. Dawniej nie była tak codzienna, a na portrecie należało wyglądać odświętnie i dostojnie. Jak kanony stosowali dawni mistrzowie? Dowiemy się tego zwiedzając wystawę i biorąc udział w warsztatach, podczas których poznamy zasady działania kamery obskura, postaramy się wydobyć ducha miasta i metodą kolażu stworzymy wspólny portret mieszkańców, domów, ulic.

Czas: około 60 minut
Wiek – od 10 lat
Cena –  200 zł za całą grupę
Limit osób – 25



Legnica inspiruje. Stwórz własny magnesik

Zamek Piastowski, Akademia Rycerska, katedra, fontanny Neptuna i panny wodnej – Legnica ma wiele zabytków, które warto poznać. Przez lata wielu artystów uwieczniało miejskie widoki na swoich obrazach. Jednym z nich był Theodor Blätterbauer, który uchodzi za jednego z najważniejszych rysowników krajobrazu i architektury na dziewiętnastowiecznym Śląsku. Pobawmy się malarzy, który utrwalają piękno miasta i ślady jego przeszłości. Namalujmy to na drewnianych płytkach, z których powstanie magnesik na lodówkę bądź inne wybrane przez nas miejsce. Będzie sympatyczną ozdobą naszego mieszkania.

Zajęcia muzealno-warsztatowe obejmują: spacer po wystawie „Świat utracony. Theodor Blätterbauer (1823-1906)”, ćwiczenie zdolności manualnych i kreatywności.

czas: około 60 minut, wiek – od 4 lat, cena – 10 zł od osoby, miejsce: Akademia Rycerska

Zabawy z miedzią. Karbońska ważka i ozdoby z miedzianego drutu

Skąd się wziął węgiel kamienny? Dlaczego karbon to istotny czas dla powstania paliw kopalnych? Kiedy powstały pierwsze lasy, a rośliny przybrały gigantyczne rozmiary? I dlaczego w karbońskim lesie nie słychać było śpiewu ptaków? Stwórzmy z miedzianego drutu dziełka sztuki, które pomogą nam wyobrazić sobie okres karbonu, czyli czasów, kiedy na ziemi nie było jeszcze ani dinozaurów, ani ludzi. Na początek przywieszka - ważka z karbońskiego lasu, czyli z czasów, kiedy na ziemi nie było jeszcze ani dinozaurów, ani ludzi. Zapraszamy na warsztaty cięcia, gięcia i wyplatania miedzianych ozdób.

Zajęcia muzealno-warsztatowe (wykonywanie ozdób z miedzi) obejmują: spacer po wystawie „Wędrówka po karbońskim lesie”, ćwiczenie zdolności manualnych i kreatywności.

czas: około 60 minut, wiek – od 6 lat, cena – 10 zł od osoby, miejsce: gmach główny