Zarys dziejów kolei w Legnicy
/ w ramach serii - Legnica na dawnych kartach pocztowych/
Autor: Byś Konrad, Żak Marek
Ilość stron: 208
Oprawa: twarda
jako wkładka plan Legnicy z 1900 r.
Format: 21 x 21 cm
Data i miejsce wydania: Legnica 2019
Cena 45 zł
nakład wyczerpany
Otwarcie obsługiwanych przez parowozy połączeń kolejowych Darlington - Stockton w 1825 r. oraz Liverpool - Manchester w 1830 r., wyznaczyło nowy bieg dziejów. Współcześni stali się świadkami narodzin nowego czasu - epoki kolei żelaznej. Po Anglii, kolejowa rewolucja upowszechniła się w krajach Europy kontynentalnej. W Niemczech pierwsza droga żelazna połączyła Norymbergę i Fürth w 1835 r. W Prusach w 1838 r. pociągi wyruszyły na tory trasy z Berlina do Poczdamu.
Dymiące maszyny parowe ciągnące wagony pełne pasażerów i dóbr stały się źródłem sukcesu jednostek, rozwoju narodów i państw. Niepohamowany entuzjazm i podniosły ton, w jakim w przeszłości wypowiadano się o nowym środku transportu, podkreślając jego doniosłą rolę cywilizacyjną, niejednokrotnie udziela się dzisiejszym pokoleniom. Centrum i źródłem tej fascynacji były wyrastające wszędzie dworce kolejowe, o których w 1868 r. pisał Théophile Gautier, iż są to pałace nowoczesnego przemysłu, gdzie wyznaje się religię naszego wieku, religię kolei. Te katedry nowej ludzkości są miejscem spotkania narodów, centrum, w którym wszystko się zbiega, jądrem gigantycznych gwiazd, których żelazne promienie sięgają krańców ziemi.
W 1844 r. legniczanie uroczyście świętowali uruchomienie pierwszego połączenia kolejowego w mieście. Przypadająca w 2019 r. 175. rocznica wydarzenia stała się dla Muzeum Miedzi okazją do zaprezentowania wystawy czasowej pt. Tory historii. 175 lat kolei w Legnicy. Kolejnym przedsięwzięciem upamiętniającym ten fragment dziejów miasta jest piąta odsłona serii Legnica na dawnych kartach pocztowych. Pozostawiamy ocenie czytelników, czy próba dopisania lokalnego rozdziału do historii kolejnictwa na Śląsku w ramach ww. wydawnictwa okazała się zabiegiem udanym. Finalny kształt książki jest efektem współpracy z wieloma osobami oraz instytucjami.