W Muzeum Miedzi 18 marca odbył się  RECITAL HOMMAGE A CHOPIN, MAREK DŁUGOSZ - GITARA KLASYCZNA. Głównym założeniem programu było zaprezentowanie najciekawszych utworów napisanych na gitarę i dedykowanych pamięci Chopina, bądź w różnym stopniu inspirowanych Jego twórczością.



W programie recitalu znalazły się kompozycje najwybitniejszych hiszpańskich i południowoamerykańskich twórców (m.in. Francisco Tarrega, Agustin Barrios Mangore, Heitor Villa-Lobos), utwory kompozytorów polskich (Aleksander Tansman, Stanisław Mroński) oraz kompozycje z kręgu bossa-nowy (Antonio Carlos Jobim).
Recital Homage a Chopin powstał przy współpracy z Instytutem Polskim w Wiedniu, gdzie miał swoją premierę 14 marca 2002 r. Od tego czasu był prezentowany w kilkunastu krajach (m.in. w Instytutach Polskich w Moskwie, Wiedniu, Rzymie, Pradze, Bukareszcie, Wilnie a także podczas festiwali i koncertów w Lublanie, Dubrovniku, Bejrucie, Nikozji i Lionie). Program został zarejestrowany na płycie wydanej w 2005 roku nakładem wytwórni Luna Music.

W związku z Rokiem Chopinowskim projekt został przygotowany ponownie, a w programie recitalu pojawiło się kilka nowych utworów, miedzy innymi specjalnie zamówiona nowa kompozycja polskiego kompozytora muzyki gitarowej Marka Pasiecznego oraz adaptacje mazurków Chopina dokonane przez „Chopina gitary” – wirtuoza i kompozytora współczesnego Chopinowi – Jana Nepomucena Bobrowicza.

 
IDEA PROJEKTU

“Nie ma nic piękniejszego, niż gitara...” te słowa są przypisywane Chopinowi i mimo, że nie zachowały się w żadnych listach i wspomnieniach, przetrwały w tradycji muzycznej po dziś dzień. Być może wypowiedziane zostały po słynnym recitalu, który w 1840 roku w paryskiej sali Herza zagrał Stanisław Szczepanowski, przez wielkie sławy muzyczne uznany po wspomnianym koncercie za najwybitniejszego gitarzystę tamtych czasów. Tego nie wiemy na pewno, ale wiadomo, że Chopin miał styczność z gitarą i co najmniej raz wystąpił wspólnie na jednym koncercie z wybitnym hiszpańskim gitarzystą Fernando Sorem.
Już za życia Chopina powstawały liczne kompozycje gitarowe inspirowane jego twórczością. Powstawały również, chętnie w tamtych czasach wydawane transkrypcje utworów Chopina na gitarę. O ile wspomniane transkrypcje budzą wiele kontrowersji, gdyż trudno sobie wyobrazić by nierozerwalnie związana z klawiaturą fortepianu idiomatyka utworów Chopina była możliwa do odtworzenia na jakimkolwiek innym instrumencie, o tyle wpływ Chopina na twórczość kompozytorów piszących na gitarę był ogromny, a powstałe pod wpływem twórczości Chopina utwory gitarowe to niejednokrotnie znaczące pozycje w repertuarze instrumentu. Trudno bowiem wyobrazić sobie repertuar gitarowy bez Mazurków Francisco Tarregi, czy też twórczości Aleksandra Tansmana. Wpływy Chopinowskie odnajdujemy również w kompozycjach Heitora Villi-Lobosa, oraz przebogatej twórczości Agustina Barriosa-Mangore. Wspomniane kompozycje w różnym stopniu odnoszących się do tematu recitalu. Niektóre wprost dedykowane są pamięci Chopina, inne z kolei utwory z racji romantycznej stylistyki, bądź konstrukcji formalnej, mniej lub bardziej wyraźnie nawiązują do twórczości naszego wybitnego kompozytora.

W programie recitalu znalazły się kompozycje najwybitniejszych hiszpańskich i południowoamerykańskich twórców (m.in. Francisco Tarrega, Agustin Barrios Mangore, Heitor Villa-Lobos), utwory kompozytorów polskich (Aleksander Tansman, Stanisław Mroński) oraz kompozycje z kręgu bossa-nowy (Antonio Carlos Jobim).

 
HOMMAGE A CHOPIN
RECITAL
MAREK DŁUGOSZ – GITARA

Francisco Tarrega – 4 Mazurki:
Lagrima
Adelita
Marietta
Mazurka C-dur

Agustin Barrios – Mangore - Una limosita por el Amor de Dios

2 Mazurki
Heitor Villa – Lobos – Mazurka – Choro
Stanisław Mroński – Mazurka I z cyklu Hommage a Chopin

Agustin Barrios – Mangore – La Catedral
I . Preludio (Saudade)
II . Andante Religioso
III . Allegro Solemne

Aleksander Tansman – Mazurka

Aleksander Tansman – Hommage á Chopin
I . Prelude
II . Nocturne
III . Valse romantique

Fryderyk Chopin Prelude / Antonio Carlos Jobim – How Insensitive arr. Gene Bertoncini
Marek Pasieczny – Fantasie – Impromptu en hommage á F. Chopin
Roland Dyens – Fuoco  - III część cyklu Sonatina Libra
Fryderyk Chopin – Mazurek 1, 2 op. 6 arr. Jan Nepomucen Bobrowicz