ja_mageia_template_v1.2_1.5.x

Wkrótce

WTOREK MUZYCZNY

„Concerto d`amore"   

24 października
godz. 17.00

Akademia Rycerska
Wstęp wolny

  • Narrow screen resolution
  • Wide screen resolution
  • Decrease font size
  • Default font size
  • Increase font size
Home Eksponat miesiąca Rzeźby SOS, Odlot, Lotniarz, - Ludmila Ostrogórska
Rzeźby SOS, Odlot, Lotniarz, - Ludmila Ostrogórska PDF Drukuj
Archiwum - Eksponat miesiąca
poniedziałek, 01 sierpnia 2016 00:00

Ludmila Ostrogórska, SOS, Odlot, Lotniarz, 1992 r.

Brąz, mosiądz, drewno, odlew na wosk tracony

Nr inw. ML/Sz 822, ML/Sz 832, ML/Sz 833

Ludmiła Ostrogórska (ur. 1950) studiowała na gdańskiej PWSSP (ASP) w latach 1969-1974. Dyplom uzyskała w pracowni prof. Franciszka Duszeńki, który prowadził pracownię medalierstwa i małych form rzeźbiarskich. W latach 19992005 była dziekanem Wydziału Rzeźby, a w latach 2005-2008 prorektorem do spraw studenckich. Od 2008 r. rektor uczelni.

Ludmiła Ostrogórska jest jedną z nielicznych kobiet, która zajmują się rzeźbą. Jej twórczość jest w pełni skoncentrowana na fenomenie człowieka. Pokazuje go w różnorodnych kontekstach rzeźbiarskich. Korzysta z brązu, kamienia, gliny, drewna i szkła. Najchętniej swoje dzieła zamyka w cyklach, które uwydatniają jej biegłość warsztatową i filozoficzno-estetyczną.

Lotniarz SOS

                Lotniarz                                                                                      SOS

Odlot

Odlot

W naszych zbiorach znajdują się trzy rzeźby: Lotniarz, SOS i Odlot, które zostały nabyte w latach 90. XX w. Artystka w tych pracach wykorzystała, jako bazę, drewnianą deskę, niedbale pokrytą białą farbą oraz lakierobejcą, do której przytwierdziła gwoźdźmi nieregularną mosiężną blachę. Na taką płaszczyznę nałożyła pełnoplastyczną sylwetkę męską, Syntetycznie opracowana postać powstała w technice odlewu na wosk tracony. To, co zwraca uwagę to nieregularność formy i chropowatość faktury. Zastosowane środki uderzają nadzwyczajną metaforyką i artystyczną dojrzałością. Niewątpliwie tymi pracami rzeźbiarka wyraźnie nawiązała do nurtu nowego realizmu z lat 60. i 70. ubiegłego wieku.

Swoistym zwornikiem tych rzeźb stała się prezentacja człowieka, a konkretnie mężczyzny. W dziele SOS ukazany jest człowiek z wzniesionymi rękami, w kolejnej (Odlot) postać stoi na szczeblach drabiny, zaś w ostatniej (Lotniarz) występuje figura z rozprutą piersią i rękami rozpostartymi na „skrzydłach”, do których od góry przylegają „kule”. Te płaskorzeźby stanowią swego rodzaju prefiguracje życia człowieka w różnych jego sytuacjach i momentach.

Opr. Karolina Brymora