ja_mageia_template_v1.2_1.5.x

Wkrótce

Otwarcie wystawy

KATEDRA ORMIAŃSKA
WE LWOWIE I JEJ TWÓRCY

8 czerwca czwartek godz.17.00

Akademia Rycerska
ul. Chojnowska 2

  • Narrow screen resolution
  • Wide screen resolution
  • Decrease font size
  • Default font size
  • Increase font size
Home Eksponat miesiąca Misa norymberska
Misa norymberska PDF Drukuj
Archiwum - Eksponat miesiąca
piątek, 01 stycznia 2016 00:00

Misa norymberska
Materiał: mosiądz
Technika: trybowanie, wybijanie, sztancowanie
Pochodzenie: Niemcy
Datowanie: 1 połowa XVI w.
Pozyskanie: zakup w antykwariacie w 1995r.
Wymiary: 15 x 13 x 4 cm
Nr inw. ML/M 1741

Misa norymberska

Misy norymberskie stanowiły jeden z najbardziej rozpowszechnionych naczyń u schyłku średniowiecza i początku renesansu. Produkowane były niemal na masową skalę w warsztatach norymberskich. Misy wykonywano z jednego kawałka blachy, na który wykreślano cyrklem koło, następnie przy użyciu najpierw młotka drewnianego oraz metalowego uzyskiwano kształt. Początkowo przedstawienie na dnie naczynia uzyskiwano poprzez trybowanie, a później przy użyciu matrycy. Przeznaczenie tych mis nie było jednoznaczne, pełniły funkcje zarówno świeckie (ablucja dłoni przed posiłkiem, na prezenty podczas wesela, dekoracyjna) jak i sakralne (do chrztu, umywania dłoni przed mszą przez księży, oraz zbieranie pieniędzy podczas mszy).  Nabywcami tych przedmiotów byli najczęściej mieszczanie. Co ciekawe na terenie Polski, na podstawie badań prof. Jadwigi Kuczyńskiej, znajduje się blisko 180 mis, zlokalizowanych w zbiorach muzealnych, w kościołach oraz kolekcjach prywatnych.

Dno prezentowanej misy przechodzi ostrym załamaniem w ściankę boczną. Kołnierz szeroki, na którym widnieją dwa rzędy wybitego puncyną ornamentu; zewnętrzny motyw 6 ramiennej gwiazdy, od wewnątrz ptak (kaczuszka). Na środku dna, scena Grzechu Pierworodnego otoczona półwałkiem i inskrypcją (tekstura epigraficzna protorenesansowa)

Motyw Grzechu Pierworodnego należał do jednych z najbardziej spopularyzowanych przedstawień nanoszonych na misy, utrzymywał się w okresie od 1487r. do ok. 1550 r i był odbijany w siedmiu wariantach. Inspiracja do jego powstania służyły grafiki, wykonywane przez lokalnych mistrzów. Na muzealnej misie przedstawione są nagie postacie: Adam i Ewa, których rozdziela drzewo wiadomości dobrego i złego. Scena ta symbolizowała grzech pychy człowieka wobec Boga.  

Obecnie misa jest prezentowana na wystawie w naszym Muzeum, Miedź w wielu odsłonach.

Oprac. Karolina Brymora